Forsigtigperskuespiller - Lars Bom

Endnu en gang byder musicalen Cabaret, der blev verdenskendt i filmudgaven fra 1972 med Liza Minnelli, op til sexede dansedamer, musikalske evergreens og nazistisk strækmarch.

Og midt i Berlins underverden anno 1930 står Lars Bom i den markante rolle som konferencieren, der både inviterer indenfor til underholdning i den dekadente Kit Kat Club og samtidig fortæller historien om den tragiske tyske samfundsudvikling. Fra 1920’ernes frihedselskende og eksperimenterende Berlin til 1930’ernes brunskjortede kontrolstat med hang til syndebukke.

»Kit Kat Club er datidens swingerklub. Et frirum i en frigjort seksualpolitisk tid, som nazisterne gjorde op med, da de kom til magten,« fortæller
Lars Bom.

Han mener klart, at Cabaret har noget at tilbyde publikum i år 2010. Musicalen handler konkret om tyskernes mørke fortid, men kampen mellem frigjorthed og kontrol er altid på dagsordenen.

»For det første er det jo en moderne musical med fantastiske evergreens, og så er der da klare paralleller til nutidens samfund. Spørgsmålet er, om vi også i dag er udsat for sindelagskontrol? Om der også rykkes ved vores individuelle frihed,« siger Lars Bom, der er stor fortaler for retten til at være sig selv.

Leve lystfuldt

»Folk skal leve, som de har lyst til, og der er ikke nogen levevis, der er bedre end andre. Hvis flertallet sætter grænser eller presser folk til at leve på en bestemt måde, så er der en fare for, at vi ikke længere lever frit. At vores demokrati bliver udemokratisk,« lyder det fra Lars Bom, der i sit eget skuespillerliv har haft problemstillingen inde på livet.

»Cabaret gør op med begrebet livsforstoppelse. Altså et opgør med det at være travlt optaget af at være bekymret og ikke turde livet. Det tænker jeg over i mit eget liv. Jeg kan godt være lidt af en forsigtigper og ikke vise mod til at sige min mening. Men jeg har også lært, at man skal være ligeglad med, hvad andre tænker. Det gælder om at nyde sit liv og turde leve,« fastslår Lars Bom, der bl.a. viser sit livsmod, når han debatterer mobning på skoler og i virksomheder.

Mobbet som barn

10 procent af alle børn i landets skoler, 60.000 børn, bliver mobbet, og da Lars Bom selv blev mobbet som barn, er antimobning blevet en hjertesag.

»Jeg var selv umoden og klassens klovn, og det gjorde mig til et udpræget mobbeoffer. De andre brugte min umodenhed imod mig,« fortæller Lars Bom, der dog ikke ser ud til at have taget skade af sin kaotiske skoletid.

Tværtimod ser han yderst afbalanceret ud her få dage før premieren på en af musicalverdenens ikoniske roller.

»Vi er ikke helt parate endnu, men det er man aldrig før premieren. Der er ingen panik,« lyder ordene fra den 49-årige erfarne skuespiller, der med Cabaret fejrer 25-års jubilæum på scenen.

»Jeg føler mig hjemme i en musical, musik har altid betydet meget for mig, og jeg er klar til at spille både dæmonisk og skrøbelig. Og så glæder jeg mig til at være i dametøj. Jeg er meget i drag, men det er ikke svært. Jeg er jo skuespiller, for helvede!«